Niedoceniana cykoria.



Swój lekko gorzkawy smak cykoria zawdzięcza laktucynie oraz innulinie - substancjom o właściwościach prebiotycznych i leczniczych, głównie regulującym mikroflorę jelit oraz czynności wydzielnicze wątroby i nerek.  

Jest  bowiem  niezwykle zasobna w sole mineralne w, tym magnez, witaminy i liczne minerały.


 Co zawiera cykoria?

Obok magnezu, zawiera również sole  wapnia, fosforu,  beta karoten, witaminy C i E, K oraz z grupy B, w tym B1, B2, kwas foliowy, selen, potas, mangan, żelazo, cynk, miedź...



 Innulina dla bakterii probiotycznych
   
  Cykoria to doskonałe źródło innuliny.
Innulina karmi przyjazną florę bakteryjną, tym samym stymuluje naszą odporność i zapobiega dysbiozie oraz grzybicy.  Jest również pomocna w nietolerancjach pokarmowych, w celiaklii i zespole jelita wrażliwego, w chorobie wrzodowej żołądka oraz wszelkich niedomogach trawiennych. Podnosi odporność, stymuluje ruchy żołądka i  zdolności wydzielnicze trzustki.




 Cykoria dla wątroby i nerek

Dzięki  jednoczesnej zawartości intybiny, cykoria pobudza wydzielanie soków trawiennych, reguluje perystaltyką jelit, wzmacnia trzustkę i wątrobę- pomaga w wydzielaniu żółci i usuwaniu z organizmu amoniaku.

Warto po nią sięgać w przypadku kamicy nerkowej i woreczka żółciowego, zaparciach, czy biegunkach. Tak jak figi, mango, znamiona kukurydzy, czarnuszka, czy topinambur pomaga w regeneracji trzustki i regulacji poziomu cukru we krwi.


 Cykoria na stawy i anemię


 Cykoria  ułatwia wchłanianie niezbędnego w przemianie materii i odkwaszaniu magnezu, fosforu oraz wapnia.Tym samym wzmacnia kości i zęby, zapobiegając próchnicy, osteoporozie oraz osteopenii.




Cykoria na odchudzanie

 Jako, iż jest dostępna w okresie zimowym i wczesnowiosennym, wraz z obfitym w sole mineralne selerem  i burakiem, polecam ją jako doskonały środek witaminizujący i zapobiegający anemii oraz zmęczeniu.

 Przyspiesza również odchudzanie i spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. 


 Cykoria jest nisko kaloryczna, w 100 gramach około 21 kalorii, pomimo tego dostarcza sporo witamin i minerałów.



 Neutralizuje również  wolne rodniki i pomaga w oczyszczaniu organizmu z toksyn. Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów jest ważnym składnikiem diety przeciwnowotworowej i przeciwmiażdżycowej. 

 Ma również swój udział w regulacji poziomu homocysteiny, cholesterolu i trójglicerydów.



Cykoria dla urody

To jeszcze nie koniec. Dzięki jednoczesnemu działaniu przeciwzapalnemu pomaga w alergiach skórnych, trądziku, w odnowie skóry ( witamina A)  oraz w łagodzeniu bóli  występujących w stanach zapalnych stawów i mięśni. Przyspiesza rekonwalescencję po chorobach i kontuzjach, w tym neutralizuje skutki antybiotykoterapii oraz  uzupełnia żelazo i kwas foliowy. Koniecznie należy ją włączyć do diety w przypadku grzybicy i zakwaszenia organizmu. Surówkę warto uzupełnić wtedy  obfitującą w chlorofil zieloną pietruszką, młodym jęczmieniem, szpinakiem i kiełkami np. lucerny.




Ciekawostki

 W dawnych czasach  cykoria  służyła  do uprawiania czarnej magii, tym samym budziła blady strach. Stąd powiedzenie ,,mieć cykora ‘‘.

 Mielone i wysuszone korzenie cykorii są zdrowym, obniżajacym poziom cholesterolu, substytutem kawy.  Nie zawierają kfeiny i nie wypłukują witamin ani minerałów.

Starożytni Egipcjanie, Grecy i Rzymianie wykorzystywali cykorię do produkcji win, syropów i toników oczyszczających organizm oraz wspomagających trawienie. Leczniczo stosowano ją w niewydolności wątroby, żółtaczce, zatwardzeniu, leczeniu opryszczki i problemów skórnych. 
Mimo to pierwsze uprawy tego warzywa pojawiły się dopiero pod koniec XIX wieku w Belgii, skąd trafiły do Francji, Włoch, Anglii, Hiszpanii, Szwajcarii i Niemiec, a potem i na nasze stoły.

W medycynie naturalnej wykorzystuje się również cykorię podróżnik. Ten przydrożny, pospolity, chwast ma cenne właściwości lecznicze. Zawiera między innymi substancje gorzkie, fitosterole, kwasy polifenolowe, goryczkę, ślady olejku eterycznego, śluz, sole mineralne, inulinę oraz witaminy z grupy B i C. Z jej zgrubiałych korzeni wytarza się proszek i kawę pomagającą w trawieniu, wytwarzaniu żółci i moczu, czyli w  wydalaniu toksyn i mocznika, witaminizującą oraz uzupełniającą minerały. Niektórzy spożywają również jej delikatne, błękitne kwiaty.

Niedoceniana cykoria. Niedoceniana cykoria. Reviewed by Sięgnij do Natury on 11:09 Rating: 5

Brak komentarzy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...