Ziemniak źródło witaminy C



Ziemniak nie tak kaloryczny...

Osoby dbające o szczupłą sylwetkę nie muszą już obawiać się przepysznych ziemniaków. Wystarczy wiedzieć, jak je przyrządzić, by nie straciły witamin i były niskokaloryczne. 
Tak naprawdę, to kalorii dostarczają tylko tłuszcze, z którymi je podajemy. Sam ziemniak jest nietuczący - 100g zawiera  77 kcal i  tylko 0, 1 % tłuszczu. Za to pokrywa aż połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C i około 20% wymaganej dawki potasu.



 W swoim składzie ma również sporo magnezu, wapnia, żelaza, fosforu,miedzi, jodu, witaminy A, K,  B1, B2, B6 i PP.
 Skrobia którą zawiera, jest dla nas doskonałym źródłem łatwo przyswajalnej energii i odżywia bakterie probiotyczne, dbając o prawidłową mikroflorę jelit.

Ziemniak jest zalecany na serce i wzmocnienie stawów. Doskonale odkwasza cały organizm i alkalizuje żoładek, minimalizując skutki spożywania mięsa i słodyczy.

 Czerwone i fioletowe odmiany obfitują w przeciwutleniacze, w tym beta karoten, zapobiegając tym samym chorobie nowotworowej. Badania udowodniły, że zawarte w ziemniakach lektyny  przywierają do receptorów komórek nowotworowych, prowadząc do ich apoptozy, czyli samounicestwienia.

 Beta karoten zapewnia nam również ładną cerę, dobry wzrok i zapobiega chorobom zwyrodnieniowym.

Obecny  w ziemniakach glikoalkaloid tomazyna hamuje rozwój bakterii i grzybów oraz przeciwdziała  nadmiernemu rozszerzaniu się naczyń krwionośnych. Stąd ziemniaki łagodzą objawy alergii  oraz minimalizują trądzik różowaty.


Zawarty w nim magnez wspomaga układ nerwowy oraz prawidłowe przyswajanie wapnia i fosforu. Stąd ziemniaki nie tylko minimalizują stres i zmęczenie ale także wzmacniają kości oraz zęby.

 Występujące w ich składzie  witaminy z grupy B dbają o prawidłową przemianę materii, regulują poziom homocysteiny, cholesterolu i cukru.  W przypadku cukrzycy i miażdżycy należy jadać ziemniaki wraz ze skórką, aby dostarczyć więcej błonnika i zachować witaminę C. Wysoka dawka potasu sprawia, że są zaliczane do warzyw regulujących ciśnienie  krwi i chroniących  nas przed zawałami, wylewami oraz udarami.

 Wyciągi ze skrobi ziemniaczanej wchodzą w skład preparatów krwiozastępczych- uzyskana z niej glukoza  już po około 15 minutach dociera do komórek mózgu.

Surowy sok z ziemniaka  i zawarta w nim witamina witamina K,  to ludowy specyfik na owrzodzenia jelit, dwunastnicy i żołądka.
 Leczy również grzybicę, poparzenia, czyraki, egzemę. Stosowano go także  w artretyzmie, kaszlu, opuchliźnie i zatrzymaniu płynów, problemach z kręgosłupem, gruczołami wydzielania wewnętrznego, zwichnięciach, otyłości...

Mąka ziemnieczana łagodzi podrażnienia skóry, leczy popękane pięty,  grzybicę stóp, a  w formie ciepłego kiślu np. z babką lancetowatą lub przywrotnikiem goi rany w jelitach oraz łagodzi podrażnienia gardła. W połączeniu  z  lnem maceruje również ranki popasożytnicze i przywraca prawidłowe pH przewodu pokarmowego.
.

 Wywar z obierzyn ziemniaków skutecznie rozpuszcza kamienie w nerkach.

W tym celu zagotuj w litrze wody około  5- 7  obierzyn ziemniaczanych.  Pij 3 razy dziennie po pół szklanki wywaru. Stopniowo zwiększaj dawkę do 3 szklanek. Zastosuj również ciepłe kąpiele i spożywaj rozkurczowy kminek lub lek nospa. W razie potrzeby sięgnij również po magnez, lekko rozkurczowy i moczopędny napar z rumianku, waleriany oraz pokrzywy. Masuj delikatnie śródstopie, chodź boso po szyszkach, kamykach lub  sięgnij po masażer stóp.


Gotowane i roztarte ziemniaki to prosta maseczka na zmęczoną cerę i odżywka na włosy. Można dodać świeżego oleju z lnu lub oliwy.




Zapiekanka.


 Zagotuj ziemniaki w łupinach. Pokrój na ćwiartki, posyp ziołami- bazylia oregano, majeranek... Dodaj  umytą i pokrojoną w cienkie plastry; cukinię pomidory, buraczka, marchew, dynię, selera i posyp zieleniną. Całość zapiecz około 20 minut. Smacznego.
Ziemniak źródło witaminy C Ziemniak źródło witaminy C Reviewed by Sięgnij do Natury on 05:37 Rating: 5

Brak komentarzy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...