Dieta dla serca| Odnowa naczyń krwionośnych| Zioła i kuracje oczyszczające.


W trosce o odnowę naczyń krwionośnych zadbajmy o prawidłową wymianę kolagenu, zapewniając właściwe rezerwy witaminy C i  aminokwasów  np: argininy, cysteiny, lizyny, karnityny  oraz  estrogenów, odpowiedzialnych za  przemiany wapniowe  i  zapobieganie miażdżycy- poprzez blokowanie osadów LDL i stymulowanie odporności.

 Odnowę kolagenu wspierają: spirullina, soki z aloesu, noni, granatów, śliwek kalifornijskich, cytryny, kiwi, poziomki, porzeczki, truskawki, maliny, figi, banany, buraczki, jagody, soja, marchewka, brokuły, siewki trawy i żyta, kiełki soi, fasoli, rzeżuchy, słonecznika.


Troszcząc się o stan naszego serca, zapewnić musimy  odpowiedni poziom witamin C, E, A, beta karotenu, selenu, kwasu foliowego, cynku i żelaza. Jednocześnie są to kluczowe, chroniące serce przed wolnymi rodnikami,  przeciwutleniacze.

Witamina C odpowiada za produkcję czerwonych krwinek w szpiku kostnym i  wchłanianie żelaza oraz manganu. Współleczy stany zapalne tętnic i zapobiega utlenianiu cholesterolu. Konieczna dla prawidłowej aktywności witaminy B9, czyli kwasu foliowego koniecznego dla regulacji homocysteiny- powoduje zapalenia w układzie krwionośnym.  Pomaga w regulacji poziomu glukozy we krwi. Naprawia również szkody wywołane przez wolne rodniki i zapobiega ich utlenianiu. Dostarczymy jej z większością owoców i warzywach takich jak : jabłka, żurawina, rokitnik, acerola, hibiskus, porzeczka, cytryny, sałata, papryka, arbuz, pomarańcze, brzoskwinie, maliny, jagody, kiwi, morele, winogrona, grejpfrut, granaty, dzika róża, głóg, berberys, zielona pietruszka, ziemniaki, pomidory.

Flawonoidy uszczelniają błony komórkowe i wzmacniają naczynia krwionośne. Pomagają  w regulacji gęstości krwi oraz normalizacji ciśnienia. W celu wzmocnienia serca pij herbatę: owoc głogu, dzika róża, jabłko, hibiskus, tarnina. Zasobne we flawonoidy są również zioła: bratek polny, dziurawiec, krwawnik, nagietek, kasztanowiec, miłorząb...

Witaminę E znajdziemy głównie w migdałach, orzechach, kiełkach pszenicy, jagodach, awokado, nektarynkach,  słoneczniku, sezamie oraz ziarnach. Jej rolą jest ochrona witaminy A przed utlenieniem. Zapobiega również zlepianiu się ciałek krwi, zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej, łagodzi kurcze nóg, chroni przed włóknieniem gruczołów piersiowych. 

Uniemożliwia przechodzenie lipidów w związki nadtlenowe oraz pobudza produkcję substancji przeciwzakrzepowych, zmniejszając ryzyko chorób miażdżycowo- sercowych o 40%.



Prekursorem witaminy A jest beta karoten zawarty w : marchwi, morelach, melonach, naci pietruszki, rokitniku, dyni, boćwinie, szczawiu, sałacie, porze, brzoskwiniach, mirabelkach, cykorii, kabaczku, koperku, mniszku pospolitym, szpinaku, brokułach, brukselce, mango, papai, pomidorze.





Cynk obniża cholesterol, opóźnia procesy starzenia i usprawnia procesy pamięciowe. Sporo cynku zawiera owies,  kakao, pełne ziarna.

Selen dezaktywizuje uszkadzające serce i naczynia krwionośne wolne rodniki. Występuje w: dyni, kukurydzy, herbacie, czosnku, brukselce, cebuli.

Dla elastyczności naczyń krwionośnych, rozpuszczania złogów wapniowych w nerkach i tętnicach, potrzebujemy również  krzemu, zawartego w zielonych warzywach i ziołach, glince oraz minerałach wulkanicznych. Szczególnie zasobne w krzem są jabłka i ocet jabłkowy, pokrzywa, owoce leśne, skrzyp, bratek, perz. 





















Krzem jest niezbędny do tworzenia nowych włókien kolagenowych oraz przekazywania impulsów dotyczących skurczy naczyń krwionośnych. Zapewnia  im prawidłową elastyczność,  uszczelnia kapilary, minimalizuje obrzęki, zapobiega pękaniu aorty, reguluje przemiany wapniowe( chroni przed wapnieniem tetnic) i metabolizm. Przy jego deficycie rozwija się miażdżyca.

 Nadciśnienie może być związane z chorobami tarczycy.
 Wpływ na nie ma niedobór jodu i wapnia. Jod to składnik hormonów tarczycy. Reguluje metabolizm, procesy wzrostu i sprawność umysłową. Zapewnia zdrową skórę, włosy, paznokcie. Zawarty jest w morszczynie, jabłkach, cebuli, kapuście, algach.


Kwas foliowy wraz z witaminą B12, PP i B6, to nasi liderzy w procesach krwiotwórczych i najważniejsze substancje regulujące współodpowiedzialną za miażdżycę homocysteinę

Regulują poziom cholesterolu . Dzięki witaminom z grupy B następują prawidłowe przemiany białek, tłuszczy i węglowodanów w energię. Znajdziesz je w kaszach- szczególnie gryczanej, fasoli, soi, grochu, groszku zielonym, kiełkach pszenicy, orzechach, pieczywie pełnoziarnistym, kalafiorze, ziemniakach, szpinaku, pomidorach, kukurydzy, grzybach.

Witamina B12 jest niezbędna w tworzeniu czerwonych krwinek i szpiku kostnego.  
 Kwas foliowy wraz z witaminą C uczestniczy w wchłanianiu żelaza. Przekształca homocysteinę w niegroźną metioninę.
Witamina B6 zapobiega udarom i zakrzepom oraz obniża poziom homocysteiny, przekształcając ją w korzystną nystatynę. Wpływa na produkcję przeciwciał, czerwonych krwinek i hemoglobiny. Zapewnia prawidłowe krążenie i pracę serca.
 Witamina PP pomaga w regulacji poziomu cholesterolu, dba o sprawność serca i układu nerwowego.

 U osób z wysokim poziomem homocysteiny bardzo często występują niedobory witaminy B6 i B12.

Sprawność układu krążenia i regulacja ciśnienia krwi jest możliwa dzięki odpowiedniej ilości minerałów: wapnia, magnezu, potasu i sodu.

Wapń  bierze udział w regulacji ciśnienia krwi oraz zachowuje jej właściwą krzepliwość. Dostarczymy go wraz z nasionami słonecznika, komosą ryżową, fasolą, brokułami, jarmużem, kaszami gruboziarnistymi, orzechami. Największą ilość wapnia zawiera mak oraz sezam.

Potas to ważny elektrolit, wraz z wapniem przekazuje impulsy nerwowe pomiędzy komórkami: wapń- skurcz, potas- rozkurcz. Usuwa nadmiar płynów, normalizuje ciśnienie krwi i reguluje poziom glukozy.  Wraz z sodem zapewnia prawidłowy pasaż substancji pokarmowych do komórek, a odprowadzanie zbędnych metabolitów( pompa sodowo- potasowa). Szczególnie zasobne w potas są: awokado, jabłka, ziemniaki, szpinak, pomidory, banan, morele suszone, pomarańcze, aronia, dzika róża, hibiskus, żurawina, głóg, berberys, czerwona papryka, kiwi, kapusta.

Sód  jest nam potrzebny, ale tylko w umiarkowanych ilościach( około 5g na dobę). We wnętrzu komórki znajdować się musi więcej potasu, a na zewnątrz więcej sodu. To zapewnia właściwy potencjał elektryczny naszych komórek. Sód zawarty jest w większości warzyw i ziaren oraz w naturalnej soli morskiej lub himalajskiej. Unikaj soli przemysłowej-chlorek sodu wiąże wodę, podnosi ciśnienie krwi i powoduje stwardnienie tętnic.

Magnez działa rozkurczowo i obniża ciśnienie krwi. Wpływa na pracę serca, zapobiega zawałom i miażdżycy. Wraz  z witaminą K2 ( reguluje gospodarkę wapniową powodując przenoszenie wapnia z tętnic do kośćca )uniemożliwiając odkładanie się złogów wapniowych w tętnicach, nerkach, woreczku żółciowym. Znajduje się w większości orzechów, kakao, kaszach, prosie, drożdżach piwnych, brązowym ryżu, otrębach, pestkach dyni, soczewicy, soi, kiełkach i zarodkach pszenicy, warzywach.


 Zioła stosowane w chorobach serca


 Korzystając z ziół, możemy regulować rytm serca i minimalizować arytmię. Pomocne będą: mięta, akacja, aminek lekarski, barwinek pospolity, lipa, marzanka wonna, waleriana, owies, chmiel, wrzos, lawenda, melisa, serdecznik, tasznik, owoce głogu i dzikiej róży, liść poziomki, porzeczki i jeżyny.

Niektóre z wymienionych ziół warto popijać w stanach napięcia nerwowego i bezsenności. Przy osłabieniu mięśnia sercowego i obniżonym ciśnieniu stosujemy: kwiaty głogu, żeń- szeń, kawę, rozmaryn, oszloch, żarnowiec, miłek wiosenny, konwalię, arcydzięgiel, guaranę, kava- kavę, kamforę, yerba matę, pieprz turecki, miłorząb japoński, imbir.

W zapaleniu żył i w hemoroidach stosujemy: dziurawiec, orzech włoski, nagietek, krwawnik, kasztanowiec, nostrzyk, bratek, korę dębu i leszczyny, pączki topoli, rumianek, szałwię, arnikę górską,  przytulię, kłącze pięciornika.


 Przykładowe mieszanki ziołowe:

Dziurawiec 10g, mięta 10g, waleriana 30g, lawenda 10g, melisa 20g
melisa 50g pierwiosnek 50g, dziurawiec 50g kozłek 50g, lawenda 50g, chmiel 50g
głóg 50g, złocień 50g, lipa 50g, krwawnik 50g,
kozłek 60g, melisa 30g, mięta 30g, głóg 15g, rumianek 15g
waleriana 50g, tasznik 25, głóg 50g melisa 25g
dziurawiec 50g, waleriana 25g, melisa 25g, rozmaryn 10g
owoc głogu z miodem,
lipa z miodem,
miłek wiosenny 50g, tasznik 50g, rozmaryn 50g,
glistnik 25g, serdecznik 25g melisa, 50g rumianek 50g,
kozłek 50g, srebrnik50g mięta 50g, szałwia 50g, melisa 50g
chmiel509, wrzos 50g, melisa50g, mięta 50g

Żylaki.                
Krwawnik 50g, nagietek 50g, kasztanowiec 25g
babka lancetowata 50g, liść maliny 50g, mieszanka vagosan
herbatka z nostrzyka  lub bratka polnego
nostrzyk 10g, kora kruszyna 40g, arcydzięgiel 20g, bobrek 20g – wywar do kąpieli
skrzyp z pokrzywą po 50g

Miażdżyca.       
dziurawiec 80g, liść jagody 80g, poziomka 50g, ziele świetlika 20g
pokrzywa 50g, nagietek 25g, krwawnik 25g
pokrzywa 50g, mniszek lek 50g, mięta 50g
skrzyp 50g, poziomka 50g
jemioła 50g, ruta 50g serdecznik 50g, głóg 50g, rumianek 50g, poziomka 50g, perz 50g,
jabłko 50g hibiskus 50g, jarzębina suszony lub przemrożony  owoc 25g, dzika róża 50g
ruta 50g, głóg 50g, owoc dzikiej róży 50g
 znamiona kukurydzy 50g, serdecznik 50g, krwawnik 50g.


POSŁUCHAJ MOJEGO PODCASTU O SERCU:




    


Dieta dla serca| Odnowa naczyń krwionośnych| Zioła i kuracje oczyszczające. Dieta dla serca| Odnowa naczyń krwionośnych| Zioła i kuracje oczyszczające. Reviewed by Sięgnij do Natury on 15:48 Rating: 5

Brak komentarzy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...