Gruszki. Właściwości zdrowotne




Gruszkę warto jadać nie tylko ze względu na walory smakowe. Dostarcza bowiem sporo potasu, magnezu, boru, wapnia i żelaza, miedzi, manganu oraz witamin: C, PP, A i z grupy B.


Gruszka zawiera tyle samo potasu i witaminy C, co pół szklanki soku pomarańczowego.
 Wzmacnia nasz układ nerwowy i poprawia pracę mózgu. Chroni również przed osteoporozą oraz poprawia funkcje trawienne.  Bor, który zawiera ułatwia przyswajanie wapnia i chroni przed jego ubytkiem w kościach.

Jako nieliczne z owoców dostarczają sporo jodu i poprawiają pracę tarczycy.
Są  także zalecane w zapaleniach dróg moczowych i kamicy nerkowej.

W medycynie ludowej skórki wykorzystywano do leczenia ran i owrzodzeń.  Dziś z miąższu soczystej  gruszki można robić kojące i odżywcze maseczki na twarz. Sprawdzają się w leczeniu trądziku,  łojotoku, dermatoz, podrażnień...

Ekstrakt z gruszek wykorzystywany jest do produkcji  nawilżających i wzmacniających 

końcówki szamponów do włosów. 


Gruszki zalecano  także na skurcze, nerwicę, zaziębienia, kaszel  i łagodzenie gorączki. Pomagają także w łagodzeniu dolegliwości bólowych i migreny.

Ze względu na zawartość soli mineralnych o działaniu regulującym ph krwi ( pierwiastki buforowe: magnez, potas, wapń, sód) gruszka sprawdzi się w zakwaszeniu organizmu i problemach z krążeniem. Pomoże wyregulować ciśnienie i rytm wypróżnień, a  zawartość pektyn i błonnika, cholesterolu oraz przyda się się w oczyszczaniu jelit z toksyn ( około 5  gram błonnika ).


Badania wykazały, że dzięki wysokiej zawartości potasu  gruszki pomagają w zapobieganiu schorzeniom układu krążenia, wydalaniu nadmiaru kwasu moczowego i poprawie funkcji nerek, a co za tym idzie obniżeniu ciśnienia. Są  także polecane w ochronie przed udarem i wzmocnieniu mięśnia sercowego.

 Po gruszki powinny sięgać kobiety w ciąży. Bor, wapń, magnez, fosfor i witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy, pomagają w rozwoju mózgu i rdzenia kręgowego. Jednocześnie zapobiegają wadom rozwojowym u dzieci.  Pomimo zawartości cukru, gruszka reguluje poziom glukozy i pomaga w zachowaniu odpowiedniej wagi ciała.  Zawiera bowiem około 56 kcal i ma niski indeks glikemiczny 30.

W gruszce występują również antynowotworowe flawonoidy np: katechina i  kwercetyna oraz kwasy organiczne  jabłkowy i cytrynowy. 


Skład gruszki


Witaminy: C – 4.3 mg, A – 1 IU,  E – 0.12 mg, K - 4.4 µg

Kwas foliowy -  7 µg, t
iamina – 0.012 mg, ryboflawina – 0.026 mg


niacyna - 0.161 mg, witamina B6  - 0.029 mg


Wapń – 9 mg, ż
elazo - 0.18 mg, magnez - 7 mg, fosfor - 12 mg 


potas - 116 mg, sód – 1 mg, cynk - 0.10 mg...



Gruszki. Właściwości zdrowotne Gruszki. Właściwości zdrowotne Reviewed by Sięgnij do Natury on 12:02 Rating: 5

Brak komentarzy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...