Dlaczego warto jeść paprykę




Choć papryka była  znana i ceniona już  około 6000 lat temu ( w Ameryce  Środkowej i Południowej), to do Europy przywędrowała  dopiero za sprawą  Krzysztofa Kolumba w 1493r. W swoim bogatym składzie zawiera między innymi żelazo, potas, wapń, magnez, fosfor oraz witaminy z grupy B, E, K.

  Warto ją  również  docenić ze względu na wysoką zawartość witaminy C i beta karotenu oraz kapsaicyny o właściwościach antynowotworowych, przeciwzapalnych i przeciwzakrzepowych. Papryka zawiera, co najmniej 6 - krotnie więcej witaminy C niż cytryna.


To właśnie jednoczesna obecność witaminy C i beta karotenu nadaje jej rangę środka pomagającego w  skutecznym zwalczaniu wolnych rodników, usuwaniu komórek nowotworowych i   zapobieganiu chorobom serca  oraz starzeniu się.


Papryka kontra nowotwory

 Jak potwierdziły badania, zawarta w papryce kapsaicyna, inicjuje 
apoptozę, czyli samounicestwianie się komórek raka, szczególnie trzustki i prostaty.

W tym celu polecam napój z papryki, natki pietruszki, selera naciowego, cytryny i czosnku ( zamiast czosnku można dodać jabłko). Sok wyciśnij w sokowirówce, rozcieńcz wodą i pij po pół szklanki 2 razy dziennie. Papryka kumuluje sporo pestycydów, więc przed spożyciem polecam Ci moczenie jej  w  na  kilka minut w wodzie z łyżką  octu  na zmianę z wodą zawierającą sól lub sodę- około 2 łyżki.

Koktajl: 
paryka, seler naciowy lub natka pietruszki, cytryna, czosnek, szczypta soli( możesz dodać łyżkę sproszkowanego jęczmienia),  jako  środek oczyszczający,  wzmacniający oraz  zapobiegający nowotworom.


Powyższe mikstury są niezwykle zasobne w  najważniejsze antyoksydanty takie jak: beta karoten, witamina C  E, A, selen, german.
Czosnek, o którym wkrótce napiszę, ma wręcz fenomenalne właściwości oczyszczania krwi ( usuwa rtęć i ołów), dodatkowo rozrzedza krew, usuwa złogi miażdżycowe, obniża cholesterol i ciśnienie, niszczy komórki rakowe.

Niestety rozgrzewająca i stymulująca krążenie kapsaicyna oraz solanina u niektórych osób mogą zaostrzać stany zapalne w przewodzie pokarmowym i powodować nietolerancję pokarmową z bólami stawów włącznie. Częściej zdarza się to po suszonej niż świeżej papryce.  

W przypadku schorzeń reumatycznych i alergii pokarmowych  najlepiej stosować kapsaicynę np. z imbirem, w formie maści.


Papryka na odchudzanie

Papryka przyspiesza przemianę materii i ułatwia trawienie tłuszczy. Obecne w niej witaminy B wpływają  także  na prawidłowe trawienie węglowodanów i białek oraz zamienianie ich w energię. 
Jest lekko moczopędna i napotna, stąd pomaga w infekcjach nerek i wydalaniu zbędnych metabolitów. Pobudza  wydzielanie soków trawiennych przy wzdęciach i problemach trawiennych- zalecana w atonii żołądka i jelit.

Jest niskokaloryczna-  w 100 g około 28 kcal



Reguluje ciśnienie krwi, wspomaga odchudzanie i detoksykację organizmu. 


 Papryka na serce

Jej regularne spożywanie, jako dodatku np. do sałaty, pomidorów, ogórka, szpinaku, pomaga chronić serce przed zawałem i reguluje ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu
 ( papryka zawiera sporo błonnika, potasu i magnezu). Dzięki jednoczesnej obecności kwasu foliowego obniża  także poziom uszkadzającej naczynia krwionośne homocysteiny.

Dodatkowo jest  źródłem przeciwutleniającej witaminy E zwanej również witaminą młodości. Chroni ona serce i naczynia oraz pomaga w ich regeneracji.
Z badan wynika, że   papryka chroni naczynia przed zwapnieniem, jednocześnie zwiększając ogólnoustrojową odporność na infekcje.


Papryka na stawy, wzrok i skórę

 Papryka  wzmacnia  mięśnie  i  kości oraz dba o kondycję naszej skóry. Witamina C, magnez i witaminy B  wpływają bowiem na prawidłową biosyntezę kolagenu.  
Czerwona  odmiana  polepsza także  wzrok  i poprawia koloryt naszej cery.

100 g papryki  zawiera około 70% dziennego  zapotrzebowania na witaminę A. W jej składzie są też luteina i zeaksantyna zapobiegające wadom wzroku i procesom zwyrodnieniowym siatkówki oka.

Wzmacnia również nasz układ nerwowy, poprawia pamięć i koncentrację uwagi.
Tu warto zadbać także o prawidłowe dotlenienie organizmu i chlorofil.


 Podsumowując:

 Regularne spożywanie papryki w towarzystwie zielonych warzyw podnosi naszą odporność na infekcje, odkwasza organizm, ogranicza rozwój drożdżaków i innych patogenów, zapobiega nowotworom, udarom i zawałom. 
Dlaczego warto jeść paprykę Dlaczego warto jeść paprykę Reviewed by Sięgnij do Natury on 08:35 Rating: 5

Brak komentarzy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...