Jabłka skarbnicą witamin



 Nie bez przyczyny doskonała przyroda  zapewniła nam cały urodzaj jabłek.  Są bowiem nie tyle smaczne, co zdrowe. W samej Polsce mamy zatem przeszło 30 odmian tych wyjątkowych owoców. Dlaczego warto sięgać po jabłka?

 Skład 

Po pierwsze,  jabłka dostarczają  nam  przeciwutleniającej   witaminy  C i  beta karotenu,  a po drugie   bezcennego  krzemu i  potasu.  Są także bardzo dobrym   źródłem fosforu, wapnia, żelaza, magnezu,  sodu, miedzi, cynku,  witaminy PP, K, E  oraz  z grupy B, w tym kwasu foliowego, ryboflawiny, tiaminy, niacyny, B6... 
Właśnie  ten skład czyni je niezastąpionymi w trosce o nasze zdrowie.

 Właściwości lecznicze 

 Zawartość pektyn sprawia, że jabłka pomagają nam w oczyszczaniu organizmu i eliminacji metali ciężkich, w tym kadmu, ołowiu, strontu, czy kobaltu, a te jak wiemy, stoją u podnóża większości chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów.

 Szczególnie często   powinny,  zatem    sięgać po nie osoby palące, jak i pracujące w niekorzystnych dla zdrowia warunkach.

 Jednocześnie jabłka doskonale  regulują perystaltykę jelit i  eliminują zaparcia. 
 z drugiej strony są pomocne w zatruciach i biegunkach- działają przeciwzapalnie i zasysają  toksyny produkowane przez bakterie.
Jabłka są również niezastąpione w  obniżeniu cholesterolu  i homocysteiny we krwi oraz regulowaniu poziomu glukozy.  Błonnik i zawarte w nich flawonoidy    działają  skuteczniej niż statyny i nie posiadają licznych skutków ubocznych.

 Niektóre odmiany   mają jednak dość wysoki indeks glikemiczny-  około  30-50 Ig. Zatem osoby chore na cukrzycę winny spożywać je z umiarem, wybierając raczej mniej słodkie odmiany.

 Z drugiej strony, obecna  w nich  kwercetyna chroni trzustkę przed uszkodzeniami i zapobiega cukrzycy, a jak wykazują najnowsze badania, zawarte w owocach  węglowodany nie są przyczyną cukrzycy, tylko biała mąka, mięso i nabiał. 


Jabłka, a ochrona przed zawałem serca

Dzięki przeciwutleniaczom ( witamina C, E, beta karoten) oraz wysokiej dawce  potasu - około 130 mg,  jabłka wzmacniają serce i  naczynia krwionośne oraz regulują ciśnienie krwi,   co chroni  nas przed zawałami, udarami i miażdżycą.

 Dodatkowo działają przeciwskurczowo oraz moczopędnie. 

 Wykazują także właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, a jak wiemy stany zapalne są jedną z kluczowych przyczyn  uszkodzeń naczyń krwionośnych  i  chorób serca. 
Tu  przypomnę o  przewlekłej reakcji prozapalnej wywołanej przez produkty mięsne i nabiał- obce białka, w tym  homocysteina  wywołują natychmiastowy  niekorzystny efekt  w postaci obrzęku naczyń, jak i dostarczają cholesterolu, bakterii, pasożytów, antybiotyków, sterydów., herbicydów, konserwantów, sodu..

 Jabłka, a kamica nerkowa i moczowa

 Dzięki obecności kwasu jabłkowego  i krzemu jabłka rozpuszczą  złogi w woreczku żółciowym i wątrobie, regulują ich ukrwienie oraz czynności wydalnicze.
Tu niezastąpionym jest ocet jabłkowy ( dodatkowe żródło kwasu mlekowego)  oraz  znany większości z nas świeży sok: jabłko- burak i marchew. 
Warto również przyrządzić sobie napój: jabłko, dzika róża, głóg, hibiskus, żurawina... W razie potrzeby dodajemy imbir, cynamon i miód.
Ta przepyszna herbatka pomoże  nam nie tylko  w infekcjach pęcherza moczowego,  ale   w grypie oraz w  zaziębieniu.


Jabłka, a nowotwory

Obecne w jabłkach  przeciwutleniacze,  w tym  kwercetyna, florydzyna i katechina aktywnie walczą z komórkami rakowymi. Badania potwierdziły, że hamują one  między innymi  wzrost komórek nowotworowych okrężnicy i piersi oraz zapobiegają tzw. zaćmie ( kwercetyna). 

,, Badania udowodniły, że w przypadku raka okrężnicy u człowieka, flawonoidy  występujące między innymi w jabłkach, zatrzymywały wzrost i rozpowszechnianie się komórek nowotworowych. "  D' Grotto' 101 produktów dla zdrowia i życia.

 Z licznych danych wynika, że  osoby regularnie spożywające jabłka, są co najmniej o połowę mniej narażone na nowotwory, niż te nie spożywające ich. 

   Dodatkowym działaniem  flawonoidów jest  uszczelnianie naczyń krwionośnych i podnoszenie ogólnej odporności organizmu. 
Przyspieszają również  spalanie tkanki tłuszczowej i pomagają w zachowaniu szczuplej sylwetki.

Jabłka, a stawy

 Dzięki zawartości krzemu, magnezu, fosforu i wapnia  jabłka są pomocne w wzmacnianiu stawów i kości. Ale nie tylko.
Zadbają również o nasze  zęby, włosy i paznokcie oraz ogólnie poprawią jakość krwi tzw. morfologię.
Zawartość witamin z grupy B wzmocni kondycją układu nerwowego, a przciwutleniaczy zapobiegnie chorobom mózgu i schorzeniom degeneracyjnym.

 Są także zalecane w artretyzmie i reumatyzmie. Pomagają. bowiem w alkalizacji krwi i  w usuwaniu złogów artretycznych. Jedzmy je zatem na zdrowie. 

Jabłka skarbnicą witamin Jabłka skarbnicą witamin Reviewed by Sięgnij do Natury on 09:56 Rating: 5

Brak komentarzy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...